Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday, May 05, 2016

Doa dan sahabat wangi yang baik

BismillahirRahmaanirRahiim.

Sabtu, 30 April 2016 memberi memori yang indah kepada saya.

Hari ini merupakan hari ulangtahun kelahiran majikan saya, YABhg Gen (R) Dato' Seri DiRaja Tan Sri Mohd Zahidi Hj. Zainuddin.

Hari ini juga adalah acara Meet & Greet pertama buku Kerana Aku Hamba-Nya di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Saya diizinkan Allah bersama satu meja dengan sahabat wangi, Maiza Kadir, penulis naskah Hadiah Dari Tuhan.



Semeja bersama sahabat wangi ini, adalah antara memori indah paling mahal. 


Allah Ya Baari Ya Barr Pengatur rencana hamba yang terbaik.
Dahulu, kami hanya mengangankannya, rupanya hari ini adalah detik Allah memakbulkannya.
.
.
Hari ini juga merupakan detik penuh bermakna dan bahagia. 

Pertemuan dengan sahabat blog yang saya kenali secara maya, dan ukhwah ini berlarutan lama, hanya melalui media sosial.

Insan ini saya kenali sebagai MakBonda di blognya.

Apabila Allah izinkan saya bertemu-mata dan memeluk beliau, terasa hilang beban rindu yang sarat yang selama ini menggunung tinggi harapannya untuk bertemu-mata.

Ada kata-kata nasihat beliau yang saya simpan kemas dalam sudut sanubari saya paling dalam. 
Sebaris pesanan beliau itulah yang memberi kekuatan kepada saya untuk menyambung PhD serta menulis buku sampai terbit.
.


Lepas hajat hati mahu hadiahkan naskah Kerana Aku Hamba-Nya kepada MakBonda. 


Sebaris nasihat yang pernah MakBonda nukilkan dalam ruangan komentar di blog ini, saya abadikan dalam buku Kerana Aku Hamba-Nya.



Perkenalan dengan MakBonda adalah menerusi blog adindanya, yang saya panggil mesra dengan panggilan CkLah (Cikgu Ramlah). 

Entah mengapa, setiap kali saya berasa susah hati, saya suka untuk muat-naik dalam ruangan maya, sehingga ada yang menyatakan saya terlalu mencurah emosi.
.
Sebenarnya, jauh di sudut hati saya, say abenar-benar berharap orang yang akan membaca nukilan hati saya adalah MakBonda dan beberapa orang lain yang dalam senarai istimewa di hati saya. 

.



Bahagia apabila huluran ukhwah bersambut mesra.


Selain mak dan ayah, suami serta kaum keluarga, MakBonda adalah antara orang luar yang saya seakan rasakan mereka ini sentiasa memberi doa kepada saya.

Saya terasa ada kekuatan luar biasa yang membolehkan saya melalui hari-hari getir dengan kuat dan tabah. Saya tahu saya tidak kuat dan tidak mampu sekuat ini menghadapi hari-hari berliku, namun, kuat keyakinan saya, bahawa kekuatan yang saya perolehi itu adalah berkat doa mereka-mereka ini yang tulus mendoakan saya dalam diam dan pada hajat hati mereka yang paling dalam.

Dan saya yakin, doa-doa mereka ini jugalah yang Allah angkat tanpa hisab. 
Lalu saya dilihat kuat dan cergas meneruskan kehidupan dengan pelbagai aktiviti yang menyenangkan. 

Jauh di sudut hati saya, saya tahu dan yakin, saya ada doa mereka. Doa diam mereka yang turut diaminkan para malaikat. Doa mereka yang buat saya terus kuat dan bersemangat.

Saya terlalu meyakininya.

Membaca doa MakBonda dalam entri blognya bertajuk "Rezeki Bersilaturahim" buat hati saya bergetar menahan tangis rindu dan syahdu. Terharu dalam riang.




Sungguh. 
Saya sangat bersyukur.

Amat bersyukur atas kurniaan Allah kepada saya.

Punya sahabat wangi yang sentiasa di sisi.
Punya sahabat wangi yang sentiasa menadah tangan mendoakan kesejahteraan saya setiap hari.
Punya sahabat wangi yang saya pasti, Allah amat mengasihi mereka, melebihi kasih sayang saya kepada mereka. 
.



Saya sentiasa mohon doa kepada Allah, supaya mudahkan laluan perjalanan hidup sahabat-sahabat wangi saya ini, lapangkan dan beri ketenangan kepada mereka dalam melalui takdir kehidupan di dunia dan akhirat. Saya mohon kepada Allah Ya Samad, supaya permudahkan laluan mereka, ke syurga firdaus-Nya, tanpa hisab.
.
Saya sayang mereka semua, lillahi ta'ala.

Mohon silaturahim ini, Allah panjangkan sampai syurga.
Allahumma ameen Ya Mujeeb.
.
.
.
Segala pujian kembali kepada Allah Ya Baari Ya Barr yang merencanakan yang baik-baik dalam hidup hambaNya ini. Alhamdulillah Allah Ya Syakur. 
.

Salam takzim
-Kaktiny-

1 comment:

Makbonda61 said...

Assalamualaikum,

Terimakasih belanja makan,suka sangat budak-budak yang kuat makan tu dapat belanja dari kak Tininya. Mereka kata "Mak ni pandai cari kawanlah" yalah bila memberi keuntungan pada mereka huhuhu...

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.