Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, December 05, 2008

Nasihat Berguna... (utk aku ler..)

Aku dapat e-mail dari seorang sahabat.. tentang Warren Buffet, orang ke-2 terkaya di dunia yang menyumbangkan RM31 BILLION untuk tujuan amal…

Aku suka baca nasihat dia kepada anak-anak muda (aku rasa ADVICE ni cam tuju BAIIKKK jer – TEPAT KE MUKA AKU weh.. huhuhuhu)

His advice to young people:

"Stay away from credit cards (bank loans) and invest in yourself and Remember:

A. Money doesn't create man but it is the man who created money.
B. Live your life as simple as you are.
C. Don't do what others say, just listen them, but do what you feel good.
D. Don't go on brand name; just wear those things in which you feel comfortable.
E. Don't waste your money on unnecessary things; just spend on them who really in need rather.
F. After all it's your life then why give chance to others to rule our life."

Untuk aku :

A) Jangan jadi hamba DUIT..

B) Bersyukur dengan apa yang ada (bersyukur jika banding dgn yang lebih susah dan berusaha jika banding dgn yang lebih hebat).

C) JGN AMIK POT pada org yang KUTUK aku tu weh.. (macam diaorang tu bagus sgt?.. bluweakkk.. asalkan tak ganggu gugat kerukunan rumahtangga aku, kerjaya aku, pelajaran aku. PERIUK NASIK aku.. LANTAK DIORANG LER NAK CAKAP APA!!!)

D) HUHUHUHU... sedangkan dia yang kaya pun ADVICE tak pakai yang BRANDED bagai..
AKU YANG GAJI CUKUP MAKAN ni.. BERLAGAKS NAK MAMPOSSS!!!... huhuhuhu…. tobat.. tobat... lepas nih, in stead of beli baju nureen ngan zaqwan kat world of cartoon atau Poney.. (gaun + t-shirt + seluar jean tu jer = RM249.90) baik aku beli kat giant or kedai kain hari-hari.. buleh dapat 15 helai… huhuhuhu… (ABANG!!... no more branded shirt or tie or whatever men’s wear for YOU!! BLUWEAAAKKK!!!)

E) ALAMAK… baru nak pow abang bonus hujung bulan nih.. takper.. kansel niat.. beli yang sepatutnya.. ASAL BULEH PAKAI... (huhuhuhu)

F) Betul gak.. naper aku nak KISAH APA ORG KATA KAT AKU?!!.. KAT MANA AKU MAKAN?.. DENGAN SAPA AKU KUAR?.. SAPA AKU NAK BANJER.. APA JENAMA BAJU, KASUT, JAM, HANDBAG AKU? (go back to advice No. D)… dan lagik.. diorang ker yang support belanjer belajar aku?.. diorang ker yang bagi gaji bulan2 kat aku?.. diorang ke yang tanggung bil letrik, hutang umah, kete hatta bil internet umah aku?.. jadinya..

WHY SHOULD I CARE TO WHAT PEOPLE SAY ABOUT ME!!.. If I don’t even care, so why should YOU?!!!...

Nasihatnya yang terakhir..

"The HAPPIEST people DO NOT necessarily have the BEST of all.
They simply APPRECIATE what they find on their way”


Semoga kita semua berbahagia dengan ISTILAH BAHAGIA kita 'tersendiri'.. dan aku bahagia ada KAMU SEMUA SEBAGAI KAWAN, TEMAN, SAHABAT yang menemaniku di “DUNIA INI – DUNIA BLOG..” TERIMA KASIH SEMUA... LUV YOU ALL...

Muahhhssss...

Warren Buffet – I adore you.. so much...

33 comments:

Anonymous said...

betul tu kak tiny. kdg2 org yg cukup2 makan ni le pakai baju branded bagai, makan kt restoran mewah (jonis tu mewah ke.. hehe), kete mewah.. huhu

gaya hidup kita kdg2 jdkan mcm gaji tak cukup jek. pasni aku azam kurangkan mkn luar kot. (kecuali kak tiny banjerr kt jonis leee). hehe

iina said...

hehehe.. bior papa asal bergaye.. itu kata orang.. pastu kwn aku lak ajor.. bior nyesal beli jangan nyesal tak beli.. pastu kwn baik aku lak ckp.. org tamak selalu untung muahahahha.. berani itut ke nasihat2 nie..

tepuk dada tanya selera tanya kemampuan diri.. sesekali reward diri dengan benda yang mahal atau mewah apa salahnya untuk merasa.. lagipun kalau bukan kita yg berazam dan berangan2 nak benda tu.. siapa lagi yang boleh kita harap nak bagi.. (harap pakwe hehehe boleh je bagi.. tapi kdg kita pun xsampai hati nak mintak.. aku ler tu.. tapi kalau aku tau bila dia time byk duit.. aku tetap mintak tak kira..akan tetap ku minta walaupun kena setiap jam.. cam bg reminder gitu.. susah ooo nk dpt.. makan bertahun baru ler merasa hehehehe)

meh aku ulang kata2 dr tuah.. ada kejayaan yang perlu ditunjukkan dalam bentuk kebendaan.. tujuannya? supaya mampu meningkatkan motivasi diri untuk memiliki sesuatu yang hebat gemilang cemerlang terbilang.. tapiiiiiii.. jangan lupak yg kebendaan itu untuk menunjuk2 dan riak belaka.. tapi gunakan untuk kebaikan..

lagipun apasalah ye kalau nak pakai yg branded sekali sekala.. nk hargai diri.. lagipun duit sendiri lor bukan duit org lain.. bagi aku kalau kita ada duit apasalahnya beli sesuatu yg mahal.. tapi pada masa yang sama kita juga tidak memang rendah pada benda yang murah.. aku jenis orang pakai semua brand.. tak kisah punya.. asalkan aku tak papa kedana kerana beli yg branded.. yg penting.. asalkan kita pandai bergaya.. sebab itu juga utama sebagai penampilan diri ;)

Ungku Nor said...

kalo nak pakai yg branded jgk, kena pastikan yang mende tu betul2 setanding dgn kualiti dia.

ada gak barang brended ni kita beli sebab nama dia je.
padahal dia punya kualiti, satu level je dengan yang siam mali punya.

contohnya..kalo duit dah berkepuk tu..takkan tak beli BMW kan..kann....lalalala ;p

Masy said...

"The HAPPIEST people DO NOT necessarily have the BEST of all.
They simply APPRECIATE what they find on their way”

yaa.. mcm sy heheheh ;)

Kaktiny said...

Cikgu jawe > okeh.. kaktiny pun berazam taknak makan luar dah.. I(so.. NO BANJER KAT JONIS.. kahkahkahkah..)


iina > baru smlm aku cam insaf gegilers beb.. tapi nasihat ko buat aku rasa cam.. “eh.. apa salahnyakan.. sesekali manjakan diri.. kahkahkah...”..


ungku nor > setujuk... BMW?.. hmm.. mak saya pesan.. KALAU ada duit banyak beli umah.. JGN BELI KETE MEWAH.. huwaaaa… huwaaaa….
(tapi kitaorg MMG TAK MAMPU LE BMW bagai kan.. bak kata abang.. dia KULI JER… mana mampu pakai KETE.. huhuhuhu...)


Masy > mulia nye ko dik.. kehkehkeh…

yani_worldpeace said...

bagi sye, boleh beli barang-barang mahal, asalkan kena dengan brand. Klau sye nak beli benda mahal pun mesti tanya abg, minta pendapat die, padahal duit sye...huhu...lagi best taim die banyak duit, masa tu memang haku suke sangat la...dengan tak berkiranya die menghulurkan duit...tapi tak ble selalu la, sian abg...kena gak menyimpan..kankankan

Sastri said...

kak, waaa... banyak n3 sas terlepas nak komen ni padahal memang sas nak komen gak... huhuhu...

betul kak... kita pakai ikut apa yang kita mampu... kalau ada lebih, takde salahnya berbelanja untuk manjakan diri... :)

masa muda-muda dulu, sas memang never care what people say as long as i'm not doing anything wrong, against my religion or tarnish my parents' name... tapi dah naik umur ni, ada sensitif jugak la dey... keskeskes...

untuk n3 moderate akak tu, saya sangat setuju dan menyokong ayat akak yang ni :

"tapi aku takder sampai meroyan kat laki org, hak org atau yang sama waktu dengannya yg buleh menggegarkan ‘arasy’ Allah.. yang tu aku tak gamak.. tak sanggup dan TAKKAN BUAT.."

"aku tahu perasaan sedih, kecewa dan sakit peritnya kalau HAK YANG SATU itu diganggu-gugat.. tolonglah cari kebahagiaan masing2 tanpa menghancur-leburkan kebahagian org lain"

memang sakit kakkkkkkkkkkk... huhuhu... :)

erk, nak komen yang bawah-bawah lagi, kang melampau plak panjangnya komen ari nih... pagi2 lak tu... :p

apapun, u rawk kak... yeahhh...

^ez^ said...

hi kak tiny,
ermm..kwn baik saya ni suma brg ni nak ade brand yg mahal2.sampaikan kalo saya pakai yg tipu punya da jd malu nk cite kt dia..

but now,sy tak kesah da ape dia nk kata.sbb sikap dia mcm tuh, byk benda da membazir.nk kata kaya tu tak pon..mmg perangai mcm gitu.huhuu

bleh je nk brg branded tp tak leh la semua nak mahal2 je. sesekali xpe.. kan kan?:P hihiiii have a nice weekend!

Intan said...

Kalau mampu apa salahnya kannn, bak kata Tiny...

"WHY SHOULD I CARE TO WHAT PEOPLE SAY ABOUT ME!!.. If I don’t even care, so why should YOU?!!!..."

Asalkan kita bahagia & happy... cukup!

:D

Tijah said...

kak tiny (wah..akak ker?)

kak tijah rasa cenggini je la. kita ni kan...kalu dah lawa tu, pakaila brg pasa mlm skali pun, tetap org pandang lawa.

wakakaka!!!

Anonymous said...

kalu ko belanja kan sebahagian kekayaan ko tu pada aku, ko akan jadik manusia pertama berbuat demikian. manusia pertama ! femes tu! apalagi, cepatlah blanje aku makan.hehehe..

kamar hati said...

setuju, setuju sgt...

apa yg org kata tak penting...yg penting diri kita sendiri.... (",)

hanya kita yg kenal siapa diri kita yg sebenarnya... (",)

org lain bleh menilai, mengata & segala mem la....tp, diorg semua tu bukan kita... (",)

Unknown said...

bab nasihat ni memang semuanye elok2 belaka, tak kira la sapa pun yg cakap! Cuma bila bab nak praktik tu je yg lomah iman tuuuu

Cikgu Ije said...

kaktiny. thx for this entry. suka baca 7 nasihat warren buffet tu. meaningful.

tasekM said...

aku ni jenis yg cikai-cikai je. nak jemput ko dtg umah aku pun segan. he he.



.

fusarium solani said...

Botul tue, dongalah nasihat urang tuo!

Yana Ismail said...

Setuju!huhuhu,biar simple asal happy.coz happiness matters.ahaha

Kaktiny said...

Worldpeace > betul betul.. baik menyimpan daripada menyimpang.. kehkehkeh..


Sastri > takper sas.. yg penting kita still keep in touch.. hehehhe
Betullah..bila umur dh byk ni sensitive tu meninggi plak kan kan kan.. hehehhe
Amboi hai.. tak nak ker komen utk entri 2 bulan lepas sekalik.. kehkehkeh (gurau jer..)
Kaktiny doakan semoga ‘sakit’ sas tu akan segera terubat.. (walaupun makan masa – pastinya)..


ez > pasai terikut kawan ler kaktiny jadik macam nih.. kaktiny pun dh tak bother apa org nk kata.. alah pakai brg branded tapi tengah bulan mengaruk bising duit takder pun tak guna gak kan kan kan.. hehehhe – yg penting moderate.. heheheh


Intan Rosnitta > janji kita hepi kan kak kan.. itu yg penting.. setuju ngan akak.. hehehe


Tijah lawa > kak jah.. ko idola terbaru aku kak.. kahkahkah... yang penting kita LAWA kan kak kan.. cam ko ngan kak ungku tuh.. branded ker, tiruan ker, local punyer ker, overseas, butik ker, pasar malam ker.. mmg tetap VOGUE dan ANGGUN gitu kan kak jah kan kan kan.. gua mmg respect spring sama lu kak .. hehehhe..


Penyubiru > FEMES??.. hehehe.. gua tak kejar glamer okeh.. kahkahkah.. camner aku nak belanje ko.. aku belum jadik kaya lagik.. huhuhu… hari jumaat yang mulia ni ko doakan ler aku jadik kaya raye cam warren buffet tu yer.. mudah-mudahan.. AMIIINNN… so, bleh ler aku banjer ko and family.. hehehhehe


Kamar > nak tunggu org punya kata.. aduhaii.. tak hidup ler kita kan kamar kan.. huhuhu..


Shifu67 > Even a motivator can’t motivate him/herself.. (itu yg cikgu kaunseling saya penah ckp kt saya dulu ler.. hehehhe)… tapi warren buffet ni, dia nasihatkan org tapi dia buat jugak apa yang dia nasihatkan tuh.. pasai tu dia lebih low profile berbanding Bill Gates...


Goasop > saja nak menginsafkan diri sendiri sebenarnya.. huhuhuu... semoga kita semua ambil iktibar.. hehehehe


Tasik merah > weh.. aku ni pun bukan BRANDED TYPE gak weh.. Cuma baju anak aku jer (tu pun laki aku yang over the acting..) – barang aku takdernyer de nak branded bagai.. asal aku berkenan, aku capai jer.. sebenarnya… aku “TALKIN” kan laki aku tu weh.. kehkehkeh.. (syy.. syyy… jgn ckp kat dia.. kahkahkah).. ko kan dh janji nak jadik kawan aku kan kan kan.. aku ni lagi ler sempoi berbanding org lain weh..

Kaktiny said...

aliff > bukan setakat cakap org tuo jer kaktiny dengar.. ckp org muda cam ko pun amat lah bernas pandangannya dan kaktiny amik iktibar dik oii.. hehhehe


liyana > asal kita bahagia dgn cara kita.. kan.. nak ikut org punyer ckp.. hmm.. tak bernafas ler.. hehhehehe

Mak Su said...

betul kata2 en warren tu.... tekena kat maksu gaks

Kaktiny said...

maksu > tapi ada satu style dia yg sama ngan maksu.. pendiam tapi klakar.. hihihi..

Neeza Shahril said...

alangkah bagusnya kalau warren buffet ni seorang islam kan.. ;)

kita selalu risau dengan apa orang cakap.. padahal bukan orang tu bagi duit kat kita pun kan... (nasihat diri aka gak ni:))

Kaktiny said...

neeza > betul kan kak.. andai nya dia seorang muslimin.. 31 billion.. saham akhirat yang amat membantu jambatan ke syurga..

itulah kan.. susah betul mind setting nih.. asik dok pk apa org ckp.. peduli hape diorang nak judge kita apa kan kan kan.. janji kita tak buat perkara maksiat atau amik hak orang atau pakai barangan curi.. kan kak kan.. (nak kena tune otak utk tak terikut cara org.. huhuhuhuuu...)

lupekanje said...

kito jadilah kito...
klu kito suko bebolanjo..
teruihkanla bebelanjo..
selagi ado...
tapi bia bepado2
jgn sampai sok2 tk do apo2..
maso tu tatau apo nk kato..
jeki Tuhan kan sentiaso ado..
tk kiro maso..
ntah2 ditarik esok luso..
maso tu idup kito ntah camno...

Moral of the stori:
boli lah apopun...branded atau tidak..
janji...itulah dia yg kita nak guna..
asas sesuatu pembelian yang berhemah adalah...boleh di menafaatkan, harga serendah mungkin,lagi tahan lama, lagi baguih,dan selesa menepati selera atau keselesaan kita.
Tak ada sebut yg 'branded' kan???

*Tapi klu piuk...kener carik yg branded...sbb klu yg tk ada brand...kualiti dia rendah..maknenya hasil masakan nnt mengandungi memacm elemen yg tidak dikehendaki dlm menambahbaikkan kesihatan badan...klu mungkin ada jual piuk yg memang baek...tpi tak ada branded..sila hadiahkan kat acik...hahah..(selingan jer tuh...)
Sekian.

Anonymous said...

tiny... satu jer pesan akak - jgn cuba jadik org len, jadilah diri sendiri.... dulik per org nak kata, kesian kat "hati" yg asik nak pikirkan "per org kata" tentang kita...

errr...larik dari tajuk ker ni... [betoikan spek akak ni...hehehehe almaklumlah akak kan dah otai...]

Kapten Luffy said...

hidup sekarang ni semua berkenaan dengan duit. ada duit susah nak belanja. takda duit susah nak cari

Kaktiny said...

acik > piuk jonis ko taknak ler acik yo?.. kehkehkeh..


kak sepi > hai.. mana lah menghilangnya akak ku ini hah?.. (nak makan asam pedas linda onn ngan akak..huhuhu)


monkey d luffy > hi kapten sengal kak ungku.. kehkehkeh... betullah.. ada duit banyak pun payah.. (besar piuk besar ler keraknyer kan...) tak de duit laaagggiiii payah...

Yunus Badawi said...

Salam KakTiny. Kali pertama singgah sini - tengok meriah dan ramai nama2 biasa. Jadi saya nak komen sikit boleh ya.
Hidup ni kita kena ada sifat qonaah ie bersyukur dgn apa yg ada.

Kaktiny said...

En. Yunus > saya setuju.. saya setuju..

mmg saya sentiasa bersyukur dgn apa yang saya ada - tp kengkadang ada terlepas itu over jugak.. over sedih, over risau, over marah... kehkehkeh...

time kasih singgah dengan nasihat.. saya amat menghargainya..

suara said...

Salam tiny...
Nasihat tu mmg bagus utk kita semua. Tapi yg pasti, manusia punya keinginan, iaitu nafsu.
Cuma kalau su, yg F tu, su tak ambik 100%, sbb kita hidup dlm masyarakat. Pandangan masyakarat adalah sesuatu yg su ambil berat.

Bukannya bermakna membiarkan mereka mengawal hidup su, cuma kadang tu, ada sst yg salah su lakukan tanpa sedar. Dan su harapkan ada org akan menegur.

Adakalanya org yg baik dgn kita, tak dpt nak cakap sbb tak nak melukakan.

Bila org komen yg buruk atau menegur (tp biarlah dgn cara yg baik), su teringat satu ayat kawan su. 'Mengkritik bukan kerana membenci tapi kerana peduli dan menyayangi.'

Selamat beraya Tini... Take care.

Kaktiny said...

suara > salam su.. tu tiny setuju sgt.. mengkritik utk membina kerana sayang.. mcm entri tiny kelmarin.. tiny penah ckp kat seseorang.. tiny tak kisah andai ada yang dtg menegur.. lagii tiny suka.. sbb kita tak nampak salah kita..
tapi masalahnya, takder sapa nk tegur, yg ada cuma yang dengki, sakit hati dan cuba na kjatuhkan kita.. hancurkan kita lebur lumat.. perlukah kita 'beri perhatian pada org macam tuh?'.. tiny taknak.. sbb tiny dh penat dan pedih kena 'lanyak'.. sayang dibalas dengan tikaman..

dan lagi yg F tu tiny amik camnilah... kalu ada org kata.. "eh.. naper you pakai jenis ni.. tak sesuai ler.. kalau I.. I ta beli punya..".. so.. utk ayat2 cita cam ni ler yang tiny cuba utk TAK NAK AMIK PEDULI..

kalu yg kata.. "ko tu, sudah2 ler berbelanja.. ingat2 utk menyimpan".. YES.. itu tiny akan amik dan usahakan utk mengubah diri..

ok su.. selamat beraya jugak.. semoga yang baik2 utk kita semua yea... take care....

ckLah @xiiinam said...

Tiny;
Ramainya orang! cklah dah ketinggalan keretapi nih!

Selamat Hari Raya Haji!!!
Selamat berkorban!!!

Kaktiny said...

ckLah > selamat hari raya gak kat ckLah and family..

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.